X
تبلیغات
.::دنیای خودرو::. - تاریخچه شرکت مرسدس بنز

.::دنیای خودرو::.

جدید ترین خودروها را اینجا بیابید

مرسدس بنز

کمپانی دایملر - بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس - بنز معروف است در ژوئن 1926 پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن تلفیق دو کمپانی هم وطن CiezBen و Dimler Motor Geselleschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت های مخترع اتومبیل محسوب می شوند.
CienZen در سال 1871 توسط "کارل بنز" ساخته شد. "گاتلیب دایملر" و دستیار و همکار وی "ویلهم می باخ" نیز در سال 1890 ، DMG را بنا کردند.
با ترکیب این دو کمپانی در حقیقت قدیمی ترین خط تولید اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شده. شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود به هم ، اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.
کارل بنز (1844-1929) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش های خود در سال 1885 توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در 29 ژانویه 1886 آن را که یک اتومبیل سه چرخ با نام "موتور - واگن" ثبت کرد. در سال 1879 اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور - واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار زمانه تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود . اما بعدها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را در سال 1888 فروخت. بعد ها در سال 1891 اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقی که در سال 1900 رخ داد ، کمپانی CiezBen به بزرگترین تولید کننده اتومبیل جهان تبدیل شد.
در بخش دیگری از آلمان غربی ، درست در 60 مایلی منهیم ، گاتلیب دایملر (1834-1900) و ویلهم می باخ (1846-1929) در محل کار خود در "کن استات" به فعالیت مشغول بودند. در 29 آگوست 1885 اختراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام "پیشرانه ساعت پدر بزرگ" عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس 1886 یک کالسکه خرید که "ویلهم ویمپف" آن را ساخته بود . میباخ مراحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حامل پیشرانه پیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عمده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود.نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک "کالسکه بی اسب" نام بردند. ..
در سال 1889 دایملر و می باخ اولین اتومبیل چهر چرخ با پیشرانه چهار زمانه را تولید کردند. در سال 1890 این دو همکار دیرینه ، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال 1891 اولین اتومبیل خود را به فروش رساندندخط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی میتوانست آنرا به یک ابرقدرت مستقل در عرصه خودرو سازی تبدیل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شرکت دو نفره ثبت گردید پیشروی DMG در صورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروز نام آنرا به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد. اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت ، مشکلات درونی ، پایه های این کمپانی را سست کرد . در سال 1900 دایملر درگذشت و دیری نپایید که می باخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال 1924 پس از جنگ جهانی اول ، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد. به همین دلیل یک "توافقنامه مشترک المنافع" میان دو کمپانی خودروساز نذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال 2000 پابرجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشارکت محصولاتشان را بفروشند. 2 سال بعد در سال 1926 این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام "دایملر بنز AG" اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند.
کمپانی جدید با یادگاری از دایملر ، یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربری زمین ، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل 1909 تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس بنز یک دایره در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال 1937 فاقد آن بود.
در هر حال امروزه حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب ، سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریبا در تمامی زمینه ها ، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می شود. مرسدس بنز در حال حاضر در بیش از 130 کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی خود را دایر کرده است.
بیش از 100 سال پیش اولین دستگاه اتومبیل بنز توسط تاجری به نام "امیل یلینک" ساکن شهر نیس فرانسه خریداری شد.دایملر که محصول سال 1897 بود و انجام این معامله سبب شد تا خریدار آن با رئیس کمپانی "ویلهم می باخ" قرارداد ساخت خودروهای دیگر را منعقد کند. بدلیل این مشارکت ، کمپانی اتومبیل سازی نام "مرسدس" رابر روی محصولات تولیدی خود گذاست که نام دختر ده ساله آقای یلینک بود. در همان ماه آقای یلینک مبلغ 550 هزار مارک آلمان ، برای 36 دستگاه اتومبیل سرمایه گذاری کرد که برای آن روزها مبلغ بسیار هنگفتی بود و یک سوم سرمایه کمپانی را تامین کرد. او می توانست با این مبلغ ، 36 دستگاه مرسدس بنز S500 یا بیش از 100 دستگاه مرسدس بنز C200 خریداری کند.
وقتی راننده دایملر "فونیکس" مسابقه ای ، طی انجام مسابقات ئر مسیر نیس _ لاتوربی در سال 1900 دچار سانحه شد ، یلینک تصمیم گرفت اتومبیلی را با ویژگی های مناسب تری عرضه کند. لذا تیم می باخ وارد عمل شد و در دوم آوریل DMG و یلینک به توافق رسیدند
اتومبیل 35 اسب بخاری در کانستات تکمیل شد به نام دخر 10 ساله یلینک به مرسدس تغییر نام یافت و یکماه بعد یلینک اولین اتومبیل خود را تحویل گرفت.
تاریخچه ساخت مرسدس بنز به دو بخش کاملا مجزا تقسیم می شود. بخش نخستین شامل طراحی فنی و مهندسی اتومبیل می شود و تا دهه 60 میلادی می پاید و بخش دیگر زیبایی آفرینی است که تا به امروز ادامه دارد. ..
یکی از مثال های چشمگیر در این مورد ، طراحی رادیاتورهای سنتی بنز است.طراحی سنتی رادیاتورها(جلوپنجره های بعدی) مرسدس بنز که ما امروزه به عنوان نخستین نشانه شناخت این خودرو می شناسیم بیشتر مربوط به دهه 50 میلادی است و در آن زمان بود که هیئت مدیره این کارخانه تصمیم به نگهداری این فرم جلوپنجره بعنوان فرم زیربنایی و اصلی جلوی این خودرو گرفت.
با نگاهی به مدل های گوناگون مرسدس بنز از گذشته تا کنون در میابیم که فرم جلو پنجره این اتومبیل در عین نگهداری شکل سنتی خود همواره در حال تغییر بوده است و با گذشت زمان نیز همیشه مدرن تر از سال پیشین جلوه می کند و درست همینجاست که مهندسین طراح بنز در هنگام طراحی خودروهای جدید کار خود را شروع می کنند و خطهای روی درپوش موتور و بدنه را هماهنگ با آن طرح میکنند

اشتراک و ارسال مطلب به: